Evolutia omului Sandwich

Omul Sandwich

 

Prin anii 1820, Londra devenise impanzita de o armata de bannere colorate, panouri si hartii promotionale decorand orice perete alb, fereastra de magazine si banci de lemn. Afisajul era gratuit, iar micii intreprinzatori profitau din plin.

Autoritatile “s-au sesizat” un an mai tarziu, impunand o taxa de publicitate, prima din istoria outdoorului. Acest inconvenient, precum si lupta acerba pentru cele mai bune spatii de publicitate, i-a determinat pe marketerii secolului 19 sa inventeze…publicitatea mobila.

Practic, oamenii nu mai erau platiti sa plaseze afisele sau sa le lipeasca pe pereti, ci sa le poarte cu ei pretutindeni, facand astfel ca mesajele publicitare sa fie mobile.

Scriitorii anilor 1820 au descris foarte plastic noua moda a palariilor inalte pe care scria cu litere mari “’Boots at twelve shillings a pair – warranted’” sau a bannerelor legate de gat, pe care erau pictate o femeie spaland si o inscriptie: ‘Only three-pence a shirt’

Insa cele mai in voga bannere erau cele de tip sandwich, pe care Dikens le-a descris elocvent: “a piece of human flesh between two slices of paste board”

Cu timpul, bannerele au devenit gigantice, cu litere cat mai mari, devenind inestetice, ilizibile si chiar hidoase. O simpla plimbare pe strazile din jurul Piccadilly Square devenise un slalom printre « sandwich-uri » enorme sau adevarate case pe roti care transmiteau mesaje publicitare.

In cele din urma, la insistentele pietonilor, acest tip de publicitate a fost suprimat prin London Hackney Carriage Act, in 1853.

Omul sageata

Mai tarziu, aceasta forma de advertising a revenit “la moda”, prin omul sageata, care este inca folosit, in special in SUA unde exista si companii specializate in train-uirea “oamenilor sageata” (de ex Arrow Advertising, in California). Amplasat de obicei la o intersectie aglomerata, fostul sandwich foloseste acum o sageata gigant pentru a

directiona traficul catre locatia advertizata. De obicei, acesta foloseste anumite trucuri: tine sageata pe un deget, o arunca in sus sau o calareste ca pe un cal. In unele orase insa, folosirea acestor trucuri de catre oamenii sageti sunt interzise, pentru ca distrag atentia soferilor.

Publicitatea pe haine

Prin anii 30, advertiserii americani au inventat publicitatea pe haine. Celebre in acest sens sunt campaniile « The Wizard of Oz » din 1939 (tricourile folosite in aceasta campanie au devenit a

devarate “piese de colectie”), campania electorala din 1948 „Dew It for Dewey”, pentru sustinerea lui Thomas Dewey la alegerile prezidentiale din SUA.

Ultimul trend in materie de tricouri publicitare este integrarea unui mini ecran si a unui DVD player, sistem ce poarta denumirea de « TelePaks »


Advertising tattoos

De departe cea mai revolutionara forma de « human billboard » ramane (pana in prezent), tatuajul publicitar. In 1999, tabloidele prevedeau cu teroare, ca o forma maxima de exhibitionism publicitar, tatuajul in scopuri comerciale.

Ceea ce parea de neconceput in 1999 a devenit realitate doi ani mai tarziu, cand 2 majorete au purtat tatuaje temporare, la un meci de rugby. In 2003, s-a efectuat primul tatuaj publicitar permanent contra a 7000 de dolari, recordul pentru cel mai mare cost platit pentru un astfel de “spatiu” de publicitate fiind de 37.375 dolari, castigat la o licitatie pe E-bay.

5 responses to “Evolutia omului Sandwich

  1. Mie unul mi-ar placea sa mai vad oameni sanwich pe strazi. Cred ca ar fi o campanie faina de marketing, sa revii la stilul retro.
    Dar oare este legal? Trebuie sa platesti ceva la stat sa faci astfel de publicitate?

  2. Eu i-am vazut chiar zilele trecute. De aici si ideea post-ului. Nu stiu exact ce promovau, poate concertul Madonei 🙂 Deci chiar se practica si mai mult decat atat, chiar in Romania!!!

  3. Cea mai tare chestie de human billboard a facut-o tot Microsoft, cu lansarea Windows Vista:

  4. Mult prea tare articolul. Am vazut si eu sandwichurile prin oras, dar nu-mi amintesc la ce faceau reclama. Asa ca, nu sunt chiar atat de eficiente hahaha.

  5. Dacă mi-ai comunica o adresă de e-mail, atunci ți-aș trimite fotografii atașate cu panouri publicitare mobile purtate pedestru de agent publicitar atipic chiar în această iarnă 2017-2018.
    17.01.2018 Tudor , e-mail : centrale.cu.inductzie@gmail.com

Lasă un comentariu